Cancer Epidemiology
Volume 34, Issue 1 , Pages 40-46, February 2010

Micronutrient intake and risk of colon and rectal cancer in a Danish cohort

  • Nina Roswall

      Affiliations

    • Institute of Cancer Epidemiology, Danish Cancer Society, Copenhagen, Denmark
    • Corresponding Author InformationCorresponding author at: Institute of Epidemiology, The Danish Cancer Society, Strandboulevarden 49, DK-2100 Copenhagen Ø, Denmark. Tel.: +45 35 25 77 14.
  • ,
  • Anja Olsen

      Affiliations

    • Institute of Cancer Epidemiology, Danish Cancer Society, Copenhagen, Denmark
  • ,
  • Jane Christensen

      Affiliations

    • Institute of Cancer Epidemiology, Danish Cancer Society, Copenhagen, Denmark
  • ,
  • Lars O. Dragsted

      Affiliations

    • Faculty of Life Sciences, Department of Human Nutrition, University of Copenhagen, Copenhagen, Denmark
  • ,
  • Kim Overvad

      Affiliations

    • Department of Clinical Epidemiology, Aarhus University Hospital, Aalborg, Denmark
  • ,
  • Anne Tjønneland

      Affiliations

    • Institute of Cancer Epidemiology, Danish Cancer Society, Copenhagen, Denmark

Accepted 10 December 2009. published online 25 December 2009.

Abstract 

Background: Micronutrients may protect against colorectal cancer. Especially folate has been considered potentially preventive. However, studies on folate and colorectal cancer have found contradicting results; dietary folate seems preventive, whereas folic acid in supplements and fortification may increase the risk. Objective: To evaluate the association between intake of vitamins C, E, folate and beta-carotene and colorectal cancer risk, focusing on possibly different effects of dietary, supplemental and total intake, and on potential effect modification by lifestyle factors. Design: In a prospective cohort study of 56,332 participants aged 50–64 years, information on diet, supplements and lifestyle was collected through questionnaires. 465 Colon and 283 rectal cancer cases were identified during follow-up. Incidence rate ratios of colon and rectal cancers related to micronutrient intake were calculated using Cox proportional hazard analyses. Results: The present study found a protective effect of dietary but not supplemental folate on colon cancer. No association with any other micronutrient was found. Rectal cancer did not seem associated with any micronutrient. For both colon and rectal cancer, we found an interaction between dietary folate and alcohol intake, with a significant, preventive effect among those consuming above 10g alcohol/day only. Conclusions: This study adds further weight to the evidence that dietary folate protects against colon cancer, and specifies that there is a source-specific effect, with no preventive effect of supplemental folic acid. Further studies should thus take source into account. Vitamins C, E and beta-carotene showed no relation with colorectal cancer.

Keywords: Dietary supplements, Micronutrients, Prospective cohort study, Colonic neoplasms, Rectal neoplasms, Colorectal neoplasms

To access this article, please choose from the options below

Login to an existing account or Register a new account.

  • Purchase this article for 31.50 USD (You must login/register to purchase this article)

    Online access for 24 hours. The PDF version can be downloaded as your permanent record.

  • Subscribe to this title

    Get unlimited online access to this article and all other articles in this title 24/7 for one year.

  • Claim access now

    For current subscribers with Society Membership or Account Number.

  • Visit SciVerse ScienceDirect to see if you have access via your institution.
 

PII: S1877-7821(09)00191-X

doi:10.1016/j.canep.2009.12.012

Cancer Epidemiology
Volume 34, Issue 1 , Pages 40-46, February 2010